Koh Tao

Her finner du alle våre innlegg fra Koh Tao. Disse innleggene handler om våre opplevelser, liv og leven på dette paradiset av en øy. God lesing!

De 3 beste utkikkspunktene på Koh Tao

Koh Tao – den lille vakre øya langt ute i Thaigulfen er for de aller fleste forbundet med dykking i verdensklasse, billige dykkerkurs, lange strender og utrolig natteliv. Men det er ikke til å unngå å legge merke til de store, frodige fjelltoppene som skiller øst og vest på denne øya. For mange frister det med en dag bort fra stranda og opp i fjellene for å se denne utrolige øya fra høyden. Men selv om de aller fleste kjører opp i flokk til populære utkikkspunkter slik som Mango Viewpoint, Two View og Sunset View, finnes det en rekke steder som både er enklere å komme seg til, og ikke minst aldri er fulle av turister! Tar du turen til disse 3 spesielle utkikkspunktene, kommer du til å belønnes med en storslagen og unik utsikt som få andre har fått gleden av! Så det er bare å sette på seg turskoene, ta scooteren med og kom deg opp i...

Koh Nang Yuan

Hvis du googler Koh Tao, vil du garantert få opp bilder av Koh Nang Yuan. Dette er tre små øyer som ligger like utenfor Koh Tao, og er så spesielle at de er forbundet av en sandbro. Dette er postkortbildet av Thailand! Om du klarer å komme deg bort fra dykkingen, nattelivet og klatringen på Koh Tao, så bør Nang Yuan ligge høyt oppe på listen for en dagsutflukt! Siden øya er så liten passer den helt perfekt til et par timer med helt fantastisk snorkling og solbading på nydelig hvit sandstrand. Det er også mulig å bo på øyas eneste resort, men den er høyt overpriset og du har ingen alternative spisesteder her ute. På en annen side får du muligheten til å bo helt isolert på din «egen» øy, våkne opp til uberørt sandstrand før dagsturistene kommer, og ikke minst nyte noen helt utrolige solnedganger. Øya er stengt for dagsturister etter klokka 5 hver dag. Å komme seg hit tar mellom 15 og 20 minutter fra Sairee. Det billigste og enkleste er å komme deg til nordsiden av stranda og chartre deg en longtailbåt derifra. Prisen ligger på 300 baht tur retur per person og er ganske satt. Vi var en gruppe på fire (to voksne og to barn), og fikk prutet ned totalprisen til 700 baht, så det er verdt et forsøk å forhandle. Husk bare å være hyggelig – båten skal tross alt hente deg etterpå! Du avtaler tidspunkt for henting med sjåføren, så det kan være lurt å ha en ide om hvor lenge du skal være på øya før du drar. Siden øya...

God nyttår fra oss i Reisende Familie!

Vi håper alle har hatt en kjempefin nyttårsaften! Vi feiret med å kjøre opp til toppen av fjellet og se lanterner og fyrverkerier fylle himmelen over stranden i Sairee, mens månen lyste opp hele showet. De fleste syntes vi var rare som ville være oppe på fjellet på nyttårsaften, og det er kanskje en veldig norsk ting. Men for oss var dette det flotteste vi kunne gjøre, med panoramautsikt over den lille øya vår, ingen mennesker i nærheten og en fantastisk god feiring av inngangen til det nye året. Mens alle danset avgårde blant rakettene på stranden, kunne vi se det hele fra trygg avstand, og det var et utrolig magisk og stille øyeblikk til å være nyttårsaften. Det er mye godt å se tilbake på i 2014, og det er kjempemye spennende som skal skje i det nye året. Vi har ikke alle reiseplanene våre klare enda, men første tur går nå til Bangkok i 2 uker i januar, også skal vi starte et helt nytt eventyr med et par måneder i Sri Lanka. Etter det vet vi ikke hva som skjer, men vi håper det nye året blir fylt av mange flere reiser til fremmede og spennende land som både vil utfordre og glede oss i 2015! Hva er dine reiseplaner for...

Den skumle nattbåten fra Koh Tao til Chumphon

Vi hadde lenge fryktet å ta nattbåten fra Koh Tao til Chumphon. Skrekkhistorier vi hadde hørt innebar blant annet overfylte sovesaler, madrasser på gulvet, kjeltringer, katter og kakerlakker i skjønn forening. For ikke å snakke om alle forlisene som har skjedd når overfylte nattbåter trosser høye bølger og sterke vinder over 70 kilometer med åpent hav. Og la oss innse det først som sist, vi er ikke 20 år lengre og vi har 2 barn med oss på reisen. Det er lenge siden vi var backpackere, og vi har nok innsett at vi faktisk er begynt å gli over i den mer middelaldrende flashpacker generasjonen… Men denne gangen måtte vi velge mellom å ta nattbåten på julaften eller å ikke rekke et ekte Thailandsk bryllup som vi hadde gledet oss til i flere måneder! Da får man bare svelge noen kameler. Som om 2 meter høye bølger og rekordhøyt tidevann ikke var nok, skulle denne reisende familien nå sette sin lit til at en gammel ferge skulle ta dem trygt over havet. Mens de aller helst fikk sove i alle fall noen timer… Etter julefeiringen var overstått, dro vi rett ned til kaia og sjekket inn på båten vår. La det være klart. Nattbåt er billig! Vi betalte bare 80 kroner for turen over, siden vi fikk bekreftet at det var i orden at barna sov i samme seng som oss. Det lønner seg ofte å ha barn når man reiser, og det gjorde det også denne gangen! Selv om vi ikke hadde betalt for sengeplass for barna, fikk vi likevel tildelt 4 senger ved siden av hverandre! Da...

For en jul vi fikk!

Vi var ikke sikre på om vi måtte avlyse julen dette året, men vi var fast bestemt på å ikke gjøre det! Og for en jul vi fikk!   Tidlig julemorgen så ungene på julefilmer og spiste godteri, mens vi hørte på julemusikk og vasket huset. Siden vi enda ikke visste om vi måtte reise i dag, på natta eller neste dag, bestemte vi oss for å i alle fall sortere klær klart til pakking og huset klart til utflytting. Med stort håp og mye juleglede dro vi ned til kaia for å kjøpe billetter til neste dags morgenbåt. Nede på billettluken til Lomprayah var beskjeden akkurat den samme som de siste tre dagene – «no boat!»… Vi reiste innom alle de konkurrerende fergeselskapene, men alle hadde avlyst båtene sine på 1. juledag!! Det var visst alt for farlig å reise nå, med over 2 meter høye bølger. Selvfølgelig hadde vi hørt historiene, men det var jo likevel et håp? Vi ble tilslutt møtt av et vennlig menneske som forklarte oss at den eneste muligheten for oss til å komme oss til Surat Thani før flyet gikk, var å ta en nattbåt til Chumpon og buss til Surat Thani. En tur som ville ta 19 timer! Vi brukte nok nesten en halvtime for å både bestemme oss for å innse at dette var vår eneste mulighet om vi ville komme oss opp til Chiang Mai i tide til bryllupet! Og vi vurderte alt utenom nattbåten!! Nattbåt med barn er noe vi har tenkt på som en ren umulighet. Både fordi standarden er lav, avgangen er sen og søvnen er...

Må vi avlyse julen i år?

Må vi virkelig avlyse julen i år? Livet på en øy er helt utrolig flott! Å leve så langt ute i havet med båter som kommer når det passer seg, sol nesten 365 dager i året, ferske kokosnøtter og lokkende blått hav på alle kanter – det kan liksom ikke bli stort bedre enn det. Men det kan jo ikke bare være solskinnsdager… Som akkurat nå, når vi må inn til fastlandet 1. juledag for å rekke et bryllup! Julen har vært planlagt i en måned nå, vi skal feire med noen gode venner på ordentlig Norsk måte – med godteri til frokost, julefilmer dagen lang og en sen tapasmiddag, en runde rundt julepalmen og mye god drikke før åpning av gaver. Barna har sett på Jul i Månetoppen hver dag i desember, telt ned dager til jul, sunget julesanger, hilst på nissen og laget julepynt. Denne julen skal bli helt fantastisk for de to vakre prinsessene våre! Men en sen vinterstorm kan kanskje få oss til å avlyse julen i år! For noen dager siden begynte det å blåse opp voldsomt, og med vindkast på 50 kilometer i timen blir denne lille øya bombardert med flere meter høye bølger, temperaturen er helt nede i 26 grader, løse gjenstander flyr gjennom gatene og de stakkarene som våger seg ut sjangler hutrende langs veiene på scooterne sine med både sand, plastposer og insekter i øyene. Det er nesten som en skikkelig Norsk jul midt ute i tropene! Vi er invitert i et ekte Thai bryllup til en veldig god venn av oss i Chiang Mai, og har gledet oss i...

Luciadagen i Thailand – en litt annerledes feiring

Da vi sjekket kalenderen i dag oppdaget vi at det var 13. desember, selveste Luciadagen! Blant palmesus og strålende sol er det lite som får oss i god julestemning her nede, og jeg tror nok heller ingen andre tenkte noe særlig over at denne dagen er tiltenkt Sankta Lucia. Likevel har vi hatt en dag like minneverdig som det har vært tidligere år. Selv om hvite kjoler, lys, kranser, luciatog og barnesang ble byttet ut med noe litt annerledes… Vi begynte dagen med å stå opp klokken 7 (på en lørdag!!) for å dra på svømmetime til Aiko. Her lekte hun og svømte med barna i en time og alle var gode og slitne. Svømmeundervisning er et fast innlegg i hverdagen til barna her på Koh Tao, og de aller fleste er svømmedyktige når de er 4-5 år. Det er både en praktisk kunnskap å ha med seg når man bor på en liten øy midt i havet, men det er også sosialt og moro for barna, med sang, leker og mange svømmeutfordringer. Etter svømmetimen ble det et par timers lek med en av bestevenninnene, før turen bar ned på stranda til dagens store event – Wild Challenge! Wild Challenge går av staben en gang i måneden, og er en utfordring for selv de tøffeste fitnessutøvere, med hinderløyper gjennom jungel og hav i 30 grader. Årets siste Wild Challenge begynte med en spesiell utfordring for de aller minste, så dette måtte vi være med på! Rundt 15 lokale barn var samlet for å løpe i hinderløyper og svømme eller bare leke i strandkanten. Så fort startskuddet gikk, ble konkurranseinstinktet...

Open Water på Koh Tao

Har du noen gang lurt på hvordan det er å jobbe som dykkerinstruktør eller å ta din Open Water? Weni har det i alle fall veldig gøy, og denne filmen forklarer det bedre enn ord kan! Vi synes helt ærlig det er den beste Open Water videoen vi har sett, og viser akkurat hvor gøy det er både å jobbe som dykkerinstruktør og å ta Open Water på Koh Tao!   Tusen takk til Claire Shepherd fra Koh Tao ProVideo som var med og filmet denne flotte filmen og delte den med oss! Vi på Reisende Familie skriver om våre eventyr på vår reise rundt om i verden med to små barn. Vi skriver om reiser med og uten barn, og vil dele tips, inspirasjon og reiseglede med deg! For å tjene penger på våre reiser, hender det at vi bruker affiliate lenker. Dette påvirker ikke prisen du betaler for et produkt, men bidrar til at vi får noen kroner ekstra i reisekassen. Vi skriver selvfølgelig alltid vår egen mening! Følg...

En motorsykkelulykke og politiets Kafka-prosess

Mens jeg satt hjemme og ventet på at Weni skulle komme tilbake fra jobb på en helt vanlig mandags morgen, ringte plutselig telefonen. I andre enden var en dame jeg aldri hadde hørt navnet på, som spurte om jeg var Viggo, mannen til Weni. Jeg svarte ja, og ble lett skjelven i stemmen… Hun fortalte at det hadde skjedd en ulykke og at Weni ikke kunne snakke i telefonen. Jeg lurte på hvordan det gikk med henne, og ble fortalt at hun hadde det bra, men var veldig oppskaket. Uten mer å tenke på, satte jeg meg halvgråtende og redd på sykkelen og kjørte til ulykkesstedet. Her ble jeg møtt av en stor menneskeflokk, en sykebil og tre sykkelvrak… Da jeg så Weni klarte jeg ikke å holde tårene tilbake, og da hun oppdaget meg kavet hun seg blødende, skjelvende og gråtende bort til meg, holdt oppe av to snille hjelpere. Jeg kjørte henne til sykehuset og hun ble straks lagt i en sykeseng til behandling. Jeg visste ikke hva som hadde skjedd, og kunne ikke annet enn å vente. Bak lukkede gardiner hørte jeg Weni gråte. Politiet kom og ville ha personopplysninger, så jeg ga han mitt telefonnummer og Weni sitt navn. Da sykepleierne var ferdige, fikk Weni endelig komme til meg. Hun var fremdeles i sjokk, og det var ikke tidspunktet til å spørre om hva som hadde skjedd på. Legene sa at hun hadde vært veldig heldig, og at hun kun hadde overflatesår. Hele høyre side av kroppen hennes var skrapet opp av asfalten, og hun var blå og sår over alt. Heldigvis hadde hodet blitt...

Hvordan er det å bo på Koh Tao ?

Vi har bodd på Koh Tao siden januar i år, og har samlet mange erfaringer i løpet av de siste 9 månedene. Og nå er det på tide og dele noen av de erfaringene med deg! Å bo på Koh Tao i Thailand er nok på mange måter som å bo på et hvilket som helst tropisk sted i verden. Men det er noen ting som er annerledes. Koh Tao er en liten øy! Selv om den er akkurat passe stor til at du kan få kjøpt det meste du trenger her, er både utvalg og priser preget av at fastlandet er over 6 timer unna med ferge. Det hender øya går tom for enkelte matvarer, og da kommer det inn når det kommer. Her kan vær og vind ha en stor påvirkning på hvordan tilgjengeligheten er fra uke til uke, og dette påvirker også prisene. Det bor et sted mellom 2 og 3000 mennesker på Koh Tao. Sammenlignet med mange andre øyer i Thailand og verden forøvrig, er ikke dette mye. Oss expats som bor her er et lite og tettknyttet samfunn av mennesker som av utallige ulike grunner har valgt å bosette seg på et lite stykke paradis som det Koh Tao er. Vi er både barnefamilier, single og par i alle aldersgrupper, og utgjør en god blanding av nasjonaliteter og mennesker fra alle verdens hjørner med alle mulige kunnskaper og erfaringer. På tross av ulikhetene, har vi en ting til felles – og det er Koh Tao. Alle som bor her er avslappede mennesker som bare vil nyte sitt lille paradis, og derfor passer alle på...

Songkran på Koh Tao

Verdens største vannkrig går av stabelen hvert år den første søndag etter 3. fullmåne! Har du ikke opplevd denne enda, bør du absolutt planlegge en tur! Songkran er en enorm folkefest for alle som er i Thailand – både store og små! Songkran er en stor nyttårsfeiring for å markere overgangen til et nytt thailandsk år, og markerer i mange distrikter begynnelsen på regntiden. Songkran feires forskjellig i de ulike byene og distriktene i landet, og den desidert største feiringen foregår i Chiang Mai med fest og vannkrig i 3 dager til ende! Har du lyst til å være med på denne så bør du bestille både transport og overnatting minst et halvt år i forveien, for folk valfarter til byen for å delta i festlighetene. På Koh Tao varer Songkran i kun en dag. Heldigvis! Vi var så heldige å få feire Songkran på Koh Tao dette året, og det var en opplevelse for livet! Fra tidlig morgen til sent på kveld gikk vi rundt i gatene og sprutet vann på tilfeldige folk, ble dynket i isvann, lo, svømte, badet, danset og koste oss. Songkran er som Nyttårsaften og 17. Mai på en gang – bare at det er varmt og det er vann over alt! Med vannsklier, dance-offs, pool-parties og gruppeangrep på intetanende turister fra Koh Samui, fikk vi både nye venner, mang en latter og minner for livet! Etter en 10 timer lang folkefest var både vi og barna helt utslitte, og vi sovnet alle sammen like etter solnedgang! Songkran kan være skikkelig gøy bare du er forberedt på hva som venter deg! Finn ut hva...

Klatre på Koh Tao

Koh Tao er først og fremst kjent som en dykkerdestinasjon i verdensklasse, med lave priser og god atmosfære. Men denne øya har så mye mer å by på! I løpet av de siste 5 åra, har klatrere beveget seg stadig lengre innover i jungelen for å utforske de store granittsteinene som ligger spredt over hele øya. Nå finnes det tre fullt utviklede buldreområder med 3-400 etablerte ruter, og potensiale for mange fler. Sportsklatring, som er relativt nytt på øya, er i full utvikling. Det er per i dag to godt etablerte klatrefelt som tilsammen har over 100 ruter som kan klatres på enten topptau, led eller tradisjonelt. Men flere felt er stadig under utvikling, og samtidig som interessen har økt og flere klatrere kommer til øya, klatres det nye ruter nesten daglig. Steinen på Koh Tao er over 200 millioner år gammel granitt. I og med at den ligger eksponert midt ute i havet, så er noe av steinen erodert til å nesten bare være krystaller igjen, mens annen stein kan oppleves nesten som kalkstein. Her er det stor variasjon i klatrestil fra stein til stein, men en fellesnevner for de alle er at man kommer til å få såre fingre! Granitt er hardt og skarpt! Men den har til gjengjeld god friksjon – og de som lærer å klatre her kommer til å blomstre på annen stein, da det kreves en unik presisjon av deg som klatrer. Hvorfor klatre på Koh Tao ? Koh Tao har utfordringer for alle – enten du er nybegynner, eller klatrer som Magnus Midtbø. Det er få steder du kan starte dagen med...

Laem Thian – Koh Taos vakreste strand ?

På østsiden av øya ligger det en liten perle – en kritthvit liten strand med krystallklart stille vann. Her kan du snorkle og bade med haier og utrolige fisker en hel dag uten å møte annet enn et par sommerfugler og en og annen bengalvaran. Med store klipper som egner seg godt til å hoppe i vannet fra, og huler og tuneller å utforske under vann, er det nok av aktiviteter å velge mellom. Så hvorfor er det ingen andre her? I denne lille bukta ligger restene av et resort som stengte dørene sine i 2011, da det var for kostbart å vedlikeholde veien som oppløste seg etter hver regntid. Bakgrunnen til denne idylliske stranda er forlatte bungalower, knuste ruter og nedtaggete vegger. En liten spøkelsesby der man ikke helt vet om noen fremdeles bor her, eller om det bare er dørene som knirker i vinden. Naturen har tatt over, og grodd seg over stier og hus, og resten står til forfall. Veien hit er umulig å kjøre på, så det tar 45-60 minutter å gå opp og ned langs grus, betongblokker, falne trær og røtter. Omgivelsene er helt fantastiske – det skal godt gjøres å møte andre på din vei, og du er helt alene i jungelen, langt fra støyen og kaoset i byen. Men det er langt og varmt å gå hele denne veien for en strand – uansett hvor vakker den er. Og når man må ta med all mat og drikke selv, så blir det hele ekstra slitsomt. Bør du dra hit? Det finnes strender som er lettere å komme til, og som både har...

Two View og en Stor Hemmelighet

Hysj! Ikke fortell om denne turen til noen! Men spar den til deg selv, og nyt en opplevelse få forunt! Two View er et ganske kjent utkikkspunkt på Koh Tao. Kjent både fordi det er enkelt å komme seg dit, man får en fin utsikt over Sairee og Nang Yuan, og ikke minst for det at man sitter på en stor steinblokk på toppen av et fjell. Nordmann som jeg er, så valgte jeg å gå opp til toppen heller enn å kjøre scooter. Gåturen starter like ovenfor Sairee, og tar deg gjennom overgrodde og utvaskede stier, forlatte resortprosjekter og stadig skiftende flora. Tar du denne turen, begynner du med en vandring oppover blant bananpalmer og sommerfuglsvermer uten et menneske å se. Veien opp hit gikk opprinnelig til et resort på andre siden av øya, men etter mye regn og vanskelige veier, ga de opp å vedlikeholde veien, og la dermed ned resorten. Veien har fått leve sitt eget liv de siste årene, og kun biter av standhaftig betong sitter igjen etter utallige regntider. For å komme på veien til Two View, må du svinge inn på en liten sti der du kan se dette skiltet: Stien er overgrodd, og det er ingen ting som tyder på at dette er riktig vei. Skiltet gir også en liten grunn til bekymring. Men vi er da ikke hunder, er vi? Etter noen hundre meter oppover stien, begynner landskapet å forandre seg. Fra palmer til eviggrønne trær i lune, stille, mørke skoger. Og stadig vekk kan du få glimt av byen og havet langt der nede. Turen opp tar ikke mye mer...

Om å Følge en Drøm

Å ta valget om å begynne et liv på reise var det skumleste valget vi har tatt noensinne. Å sette ut i det ukjente med to barn på slep, å kvitte seg med alle eiendeler, vår vakre leilighet, og et trygt og over gjennomsnittet godt liv i Norge. Det virket utrolig dumt og nesten naivt barnslig. Å forklare hvordan vi klarte å ta dette valget, kan best oppsumeres av et sitat en av våre lesere delte med oss: Walt Disney: «If you can dream it, you can do it!» Vi drømte det. Vi gjorde det. Og nå lever vi drømmen! Det er et par dager siden nå. Etter at ungene hadde sovnet, snek vi med oss en flaske vin opp på takterrassen, og vi bare lå der og så på stjernene sammen med stillheten rundt oss, og følte på den behagelige varme kveldsvinden. Det var da vi innså at drømmen var virkelig. Nå har vi flyttet. Vi bor på en tropisk øy – og vi har det helt fantastisk! Veien dit var mye enklere enn vi hadde sett for oss. Når vi først tok steget ut av tryggheten vi hadde, så falt alle brikkene på plass. Den første måneden i Koh Tao brukte vi på å bli kjent med øya og møtt mange flotte mennesker som bor her. Vi la også planer for hva vi skal gjøre fremover, og så fort vi fikk flyttet inn i huset vårt, fikk ungene begynne i barnehage, og vi fikk plutselig mye ledig tid på dagen. Den blir brukt til dykking og klatring, og med det kommer nye venner og bekjentskaper. Mennesker som...

Er dette Koh Tao??

Åh, vi hadde gledet oss til å komme til Koh Tao! Koh Tao skulle være hjemmet vårt i hele 2014, og vi hadde googlet, lest, siklet på bilder og gledet oss! Når alle bruer hjemme var brent, og dette var alt vi hadde foran oss, da fortonte Koh Tao seg som et paradis! Her skulle vi leve sammen som en familie på en tropisk øy, nesten uberørt av andre mennesker. Her ville det ikke være biler, internett, asfalterte veier, eller lett for å få tak i vestlige goder. Vi skulle leve isolert, men godt og ruralt sammen med familien vår og andre likesinnede. Og etter tre uker i full fart gjennom Tanzania, skulle det virkelig smake med en plass vi skulle være en stund! Da vi nærmet oss øya med båt, hadde vi sett for oss noe som dette: Men det som møtte oss var dette: Et kaos av folk, rot, støy, søppel, kloakkstank og manglende baggasje. Mennesker overalt som ropte taxi og navn på alle verdens resorter og hoteller. På den smale brygga vi sto på var det knapt mulig å bevege seg i vente på all baggasjen vår, og vi ble nesten dyttet ut i vannet av stressa og vame horder med mennesker som skulle inn. Jeg trodde ikke det fantes så mange mennesker på øya engang, og her kom de strømmende ut fra en båt, alle sammen. Og vi var fire av dem. Å nei! Er dette paradiset vi drømte om? Vi hadde booket et rom gjennom Buddha View som Weni dykker gjennom, og ble heldigvis hentet opp på kaia. De små kjerreveiene vi hadde sett...